איריס לוי קולינריה עילית במיטבה

רמלה – כמו שלא הכרתם פסטיבל רמלה עיר עולם ה 5

כעם מטייל אנחנו מחפשים מקומות מעניינים לביקור, מעיין חדש, תצפית מיוחדת שרבים לא מכירים ואיזה מתחם פיקניקים חדש.  מה דעתכם הפעם על טיול אורבני – נסיעה קצרצרה , עיר שקרובה לכל מקום החובקת בתוכה את כל האלמנטים המושלמים ליום טיול שווה –ביקור במוזיאון מיוחד, תצפית על מבנים ייחודיים, שייט בסירות משוטים מתחת לאדמה, ליהנות מתצפית מראש מגדל וכמובן קולינריה משובחת. אם נוסיף לכל אלו גם פסטיבל …. אז מה הבן אדם צריך יותר.

בסיורים עירוניים, תמיד יש משהו שונה וקסום ובמיוחד כשמדברים על העיר רמלה. לרמלה יש המון מה להציע למטיילים , פסיפס צבעוני ומיוחד של צבעים טעמים וריחות. תושבי העיר הינם בני שלוש הדתות עלו לארץ מלא פחות מ 90 מדינות. אם מחברים את כל הטוב שיש לרמלה להציע בשילוב פסטיבל מקבלים בילוי מושלם לחג הסוכות. זו השנה החמישית שפסטיבל "רמלה עיר עולם" מתקיים והשנה הוא רחב יותר ומציע הרבה פעילויות לכל המשפחה בשילוב יוצא דופן בין אתרים היסטוריים ואומנות בת זמנינו, קולינריה מיטבית ואותנטית  הכול טובל  במגוון תרבותי מעדות שונות ומדתות שונות בדיוק כמו תושבי רמלה .

הפסטיבל מציע מופעים מוסיקליים בחינם, הצגות ותהלוכות, תערוכות ומתחמי קולינריה והכל חינם או בתשלום סמלי ותחת הנחיות התו הירוק.

מעט היסטוריה – רַמְלָה הוקמה בראשית המאה השמינית ושימשה כעיר הבירה של ג'נד פלסטין (מרכז ודרום ארץ ישראל) בתקופה הערבית. מקור שם העיר מדינת אל רמלה, שתרגומו עיר החולות משום שנבנתה על דיונות חול. העיר נבנתה מראשית כעיר מפוארת במיוחד. שעלתה בגודלה על ערים אחרות בתקופתה. העיר נבנתה על סמך תכנון מדויק שהסתמך על הדגם הרומי הקלאסי: רחובות ישרים ורחבים, החוצים זה את זה בזווית ישרה. במרכזה עמדו מבני הציבור המרכזיים. שני רחובות ראשיים, ניצבים זה לזה, חילקו אותה לארבעה חלקים עיקריים, וברחובות אלה פעלו שווקים מגוונים ועשירים בסחורה. בין חומותיה פעל מרכז כלכלי, שהתאפיין בפעילות נמרצת בתחומי החקלאות, התעשייה, המלאכה, הסחר הבינלאומי והקנייה והמכירה בשווקיה ההומים. כאן טחנו את החיטה מהסביבה לקמח ששימעו יצא למרחוק. שמן זית יוצר ברמלה ויוצא ממנה כבר במאה השמינית. הסבון הרמלאי נחשב בין מוצרי הייצוא המעולים של ארץ ישראל, לצד תאני רמלה המיובשות שנודעו בטיבן,. ברמלה ייבשו ויצאו צימוקים, וגם יין .

על חשיבות ומרכזיות של רמלה ניתן למוד מהמאמץ הרב שהושקע כדי לספק מים לכל צרכי העיר. מערכת האספקה כללה בניית אמה שהביאה מים מאזור תל גזר, בניית מאגרים תת קרקעיים לאצירת מי האמה וחלוקתם, חפירת בארות, חציבת בורות והתקנת מאגרים לקליטת מי הגשמים. מורכבות מערכת זו חייבה תכנון קפדני.

למטייל בעיר יש מספר נקודות שממש מומלץ להגיע :

המסגד הגדול

המסגד הגדול השוכן לצד השוק העירוני .את צריח המואזין ניתן לראות מכול נקודה בעיר הוקם ב באמצע המאה ה-12 שוכן במבנה ששימש כקתדרלה צלבנית שהוקמה. לאחר הכיבוש הממלוכי של העיר בשנת 1260, הוחרמה הכנסייה מידי הנוצרים והוסבה למסגד חצרה רוצפה, והותקן בה מחראב (הפונה למכה – כיוון התפילה המוסלמי) המבנה נשמר היטב במתכונתו המקורית ומהווה היום את הכנסייה הצלבנית הגדולה ביותר בישראל שנותרה בדמותה הראשונית.

הסיור במקום מומלץ ופתוח לכולם . מסירים את הנעליים בכניסה ונכנסים פנימה לחלל המרשים המכוסה בשטיח. תקרה גבוהה ונברשות מפוארות יורדות ממנה. השטיח מחולק לריבועים  אליהם מגיעים המאמינים 5 פעמים ביום לתפילות.

בריכת הקשתות

כתובת: פינת ההגנה – טרומפלדור.

בריכת הקשתות נקשרת בזיכרון של הבוגרים בינינו עם חבורת "חסמב'ה" והסרט כמובן החלק שבו ברחו ילדי החבורה בסירות אל תוך מערה נסתרת החבויה בתוך האדמה. הסצנה הזו צולמה כאן בבריכת הקשתות. אלה ( הצעירים) שלא ראו את הסרט ייהנו ויתרגשו מאוד מהגילוי והחוויה של הירידה אל מתחת לפני האדמה לבריכה המסתורית .

 בריכת הקשתות היא בריכה תת קרקעית לאגירת מים בצפון העיר, שנחפרה והושלמה במאה הראשונה לספירה. שטח הבריכה הוא כחצי דונם, גובה תקרתה כתשעה מטרים, עומקה מגיע למטר בודד. הבריכה מקורה בתקרה שנתמכת בשלושה טורי עמודים – בכל טור חמישה עמודים. השייט בברכה בסירות משוטים מרגש במיוחד. במיוחד בתקופת הפסטיבל בחג הסוכות בזכות מופע אור קולי חדש המוקרן על קירות הבריכה וממלא אותה ביופי תלת ממדי נוסף.

כל המתחם עובר שיפוץ כללי ומתיחת פנים רצינית  – בניית אודיטוריום במקום , הרחבת מזח הסירות ועוד, מה שמבטיח שיהיה שווה לבקר שוב במקום גם בשנה הבאה .

שעות הפתיחה: ראשון-חמישי, שבת וחג: 8:00-16:00 | שישי וערב חג: 8:00-14:00.

מחירים: 14 ₪ לאדם מבוגר | 12 ₪ לילד, חייל סטודנט, נכה או גימלאי.

טלפון: 08-9216873.

מוזיאון רמלה ובית יד לבנים

מוזיאון רמלה נחנך ב-2001, בבניין ששימש כבית העיריה של רמלה בתקופת המנדט הבריטי וכבית הדואר שלה. הקומה התחתונה של המוזיאון  עוברת בימים אלו שיפוץ רחב ותצוגת קבע בהן אוסף מטבעות הזהב אינם ניתן לצפייה בקומה השנייה הפתוחה לקהל נמצא חדר הנצחה לנופלי העיר במלחמות ישראל וכן מקום  לתערוכות מתחלפות. בימים אלו מוצגת במקום תערוכת צילומים מעניינת ומומלצת מאוד על חיי הבדואים עם דגש על האישה הבדואית.

מוזיאון המשאיות והתעבורה

ביקור במוזיאון המשאיות הוא ככניסה למכונה המחזירה אותנו אחורה בזמן לחוויה נוסטלגית שמחה. מפגש ישיר עם כלי רכב ענקיים מראשית קום המדינה וגם לפני גורמת לריגוש למבוגרים וגם לילדים. כל כלי הרכב זמינים , ניתן להיכנס ולשבת בתא הנהג ולחוות את הכוח והעוצמה של רכבים אלה.

המקום הוקם בתמיכה מלאה של קבוצת תעבורה חברה העוסקת מזה למעלה משישים שנה בתחום הובלה יבשתית על סוגיהָ באמצעות משאיות וסמיטריילרים מסוגים רבים ובראשם בונדי הבעלים המיתולוגי. בין המוצגים ישנן משאיות שהיו חלק ממערך התובלה בארץ ממודלים של  שנות ה-30 ה-40 וה-50 של המאה העשרים. משאיות שיוצרו בישראל, משאיות לעבודות במחצבות עפר למיניהן וכמובן טנדרים שנסעו בכבישי ארצנו בשנות ה-60 ה-70 וה-80.

הביקור מאוד מומלץ לילדים ומבוגרים . ממליצה לתכנן שהות ארוכה במקום כי יהיה לכם קשה לנתק את הילדים מכלי הרכב המזמינים . במקום ניתן גם לרכב על כלי רכב חמוד בן 4 מקומות המופעל על ידי דיווש רגליים.

פתוח לכל בימי השבוע ובחינם. הכניסה למוזיאון חופשית. יש להירשם מראש – המקום שומר על תו סגול

טלפון לבירורים/הרשמה: 03-7563020

שוק רמלה

כמו בכל עיר גם ברמלה הלב הפועם הוא השוק . השוק הקבוע והססגוני שוכן ברחוב ז'בוטינסקי יש מספר דרכים לטייל בשוק , לא חשוב איזה דרך תבחרו מה שחשוב הוא לקחת  את הזמן וליהנות מכול הטוב שהשוק מציע. הדרך המוכרת – פשוט ללכת ולטייל להריח ולטעום באופן עצמאי או לצאת לסיור טעימות בהדרכתה של אורנה שומרון ילידת רמלה העובדת במחלקת התיירות של עיריית רמלה. אורנה האנרגטית מעידה על עצמה שכמעט נולדה בשוק  ואת שעות ילדותה בילתה בו לצד אביה שהיה בעלים של מסעדה בשוק. במהלך הסיור שמענו סיפורים על ההיסטוריה הצבעונית של השוק , הכרנו את הסוחרים וגם טעמנו . טעמנו מכל הטוב שיש לשוק להציע סנדוויץ' טוניסאי אסלי אצל חיים בוקובזה ובניו אוכל הודי מופלא טעים ומיוחד וכמובן חריף אש מחנות התבלינים המיוחדת " פפריקה" . ביקור בשוק לא יהיה שלם בלי טעימה מהבורקס החלומי שהורס כל דיאטה של שבועות מהדוכן של משפחת בבא הותיק  ההולך תמיד עם לימונדה קרה המאזנת את הכוויה הקבועה בלשון המתלווה לביס הראשון שלכל מי שלא מצליח להתאפק מהבורקס הלוהט. טעמנו גם מהגבינות המיוחדות , החמוצים והדגים המליחים. אי אפשר לסיים בלי משהו מתוק – אין כמו תמר וחלבה בחנות המקסימה של משפחת אביבי לסיום מתוק לסיור מוצלח מאוד.

כמובן שחזרתי הביתה עם סל מעדנים שלם של לחמים מיוחדים , גבינה בולגרית משובחת תבלינים טריים ואפילו אתרוג וקישוטים לסוכה. השוק של רמלה פועל בכל ימות השבוע למעט שבת. הסוחרים יקבלו את פניכם בחיוך גדול.

בימי חול המועד סוכות השנה בשונה משנה שעברה מותר ומומלץ לצאת מהבית לטייל באוויר הפתוח וליהנות בפסטיבל "רמלה עיר עולם" . במהלך ימי הפסטיבל יציעו המסעדות ברמלה לקהל הרחב מנות ממטבחים שונים כמו מנות מהטבח הבוכרי, מהמטבח ההודי, תבשילים עירקיים, מטעמים מהמטבח הערבי ועוד. הפסטיבל יתקיים ברחבת המגדל הלבן, היכל התרבות, הקאנטרי של רמלה, בריכת הקשתות בשוק העירוני ועוד.

מידע חשוב

הכניסה לפעילויות ולמופעים בהצגת תו ירוק.

לרכישת כרטיסים ופרטים נוספים: בטל. 08-9223331 או באתר הפסטיבלסיורים באתריה ההיסטוריים של העיר (בהרשמה מראש בלבד): מידי יום במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו שני סיורי בוקר עם מדריך מוסמך הכוללים כניסה לבריכת הקשתות בלבד – ללא תשלום. הסיורים יתקיימו החל מהשעה 10:00 עד השעה 13:00. נקודת מפגש בגן הנשיא – סמוך לשוק. 

השאר תגובה