איריס לוי קולינריה עילית במיטבה

ירושלים של זהב של אומנות אמונה ויופי

לא בכדי ירושלים זוכה  שיכתבו עליה כל כך הרבה שירים. עם כל כך הרבה כבין של יופי , מבקרים והפתעות בכל פינה זה ממש ברור. השיר המוכר ביותר לדעתי שנכתב על ירושלים, הוא כמובן שירה של נעמי שמר ירושלים של זהב. השיר נולד בהזמנה מיוחדת של טדי קולק, ראש עיריית ירושלים לשעבר, שביקש שיר מיוחד על ירושלים לכבוד פסטיבל הזמר והפזמון  שנערך במוצאי יום העצמאות 15 במאי 1967. מאז זכתה לעוד הרבה כתרים ואזכורים בספרים שירים ועוד. השנתיים האחרונות לא מפנקות וזה בלשון המעטה את ירושלים. הקורונה כמו לכול העולם עשתה לירושלים רע. עצוב להסתובב ברחובות העיר העתיקה כשהם ריקים מתיירי חוץ שהם כ 40% מכלל המבקרים בה. אבל מצד שני לנו הישראלים זה בדיוק הזמן ליהנות מיופייה וקיסמה האין סופי של ירושלים שלנו. זה בדיוק הזמן לתכנן חופשה בירושלים .

כל פעם שאני מגיעה לירושלים אני מגלה פינות חדשות , זוויות צילום נוספות טעמים נהדרים ובמיוחד אנשים מיוחדים חדשים שנהדר להכיר.  הפעם הסיור התמקד באומנות ונשים רגע לפני הסליחות שילוב מיוחד של רוח וחומר.

את הבוקר פתחנו בבית אות המוצר הירושלמי שבעברו שימש כמרפאות בית חולים סט. ג'ון למחלות עיניים ובנייתו הסתיימה בשנת 1925. חדרי המבנה המפואר שימשו  בחדרי מרפאה בהם קיבל הרופא המומחה את מטופליו שהגיעו למסדר סט. ג'ון שהיה חלק ממסדר ההוספיטלרים ומטרתו הייתה לרפא חולים ללא כל מטרה מיסיונרית, והיה בית החולים הנוצרי היחידי בירושלים שגם יהודים התאשפזו בו. היום המבנה משמש בית לאומנים העובדים במקום בסדנאות עבודה בתחומים שונים. ניתן לפגוש במקום את האומנים העוסקים בצורפות, יודאיקה , זכוכית ציור טקסטיל ועוד.

המבנה המפואר כולל פטיו מרשים שבמרכזו חלל יפה שממנו ניתן לראות את כל החדרים הפעילים. סגנונו האדריכלי הוא אקלקטי ייחודי – ערוב מעניין של קשתות צלבניות, תקרה גבוהה ומודרנית עם אומנות ארמנית מיוחדת של אריכים מצוירים. האדריכל שתכנן את המבנה היה קליפורד הולידיי שהיה גם חבר האגודה לאמנות שימושית באנגליה.

במקום מרפסת בעלת תצפית יוצאת דופן לחומות העיר העתיקה במקום ניפתח בית קפה הפועל מדי יום וגם מתחם  לאירוח אירועים קולינריים  ומיוחדים בשם "טאפאס בר ירושלים" בניהולו של מאיר בן עזרא שהינו דמות ידועה ומוערכת בירושלים . ב 20 שנה האחרונות ניהל וקיים אירועים רבים בעיר.

במרחק קצר מבית אות המוצר שוכן מוסד אומנותי מפואר – חוצות היוצר. המבנה המקורי הוקם בשלהי המאה ה-19 כחלק מתהליך היציאה מן החומות. השכונה נבנתה על קרקע אשר שימשה כחלק משוק בהמות, נרכשה על-ידי יהודים עניים תושבי העיר העתיקה. המבנים הנוכחיים של "חוצות היוצר" נבנו במהלך שנות ה-30' של המאה העשרים ושימשו כבתי מלאכה וכאזור מסחר. עם הקמת מדינת ישראל בשנת 1948 ננטש האזור והפך לשטח הפקר בין ישראל לירדן. לאחר מלחמת ששת הימים, החליט ראש העיר ירושלים, טדי קולק כי כל אזור שהייתה בו מלחמה ישונה ויהפוך לאזור של אומנות וחיבור בין העמים . וכך מתחם מיוחד זה שוקם והפך למרכז אומנות ומלאכה תוסס ופעיל שנקרא “חוצות היוצר”.

במתחם יוצרים אומנים מתחומים שונים . נפגשנו עם מספר יוצרות : דינה קופלמן ציירת המציירת בטכניקות מעורבות  –   ציורי שמן לצד יצירות קולאז׳, גואש, עפרונות, דיו ועוד. דינה מציירת וגם מלמדת רישום וציור ועורכת סדנאות לאוהבי התחום אצלה בסטודיו. הסטודיו לשמלות כלה של נועה ואיילת הוא מצטרף חדש . נועה ואיילת שתי יוצרות צעירות מעצבות שמלות ערב ושמלות כלה בתפירה אישית. נועה מספרת שתהליך בחירת השמלה לערב החשוב הינו ארוך ומאוד רגיש. כל כלה מקבלת תשומת לב מלאה ואוזן קשבת לאורך כל הדרך.

הסטודיו של דינה קופלמן (איריס לוי)
נועה ואיילת שמלות כלה (איריס לוי)

במרחק של כ 500 מטר בהליכה נינוחה לצד החומות מגיעים לשער יפו בו ניתן לעלות לסיור על חומות העיר ותצפית  על העיר העתיקה מלמעלה  מסלול ההליכה הורחב וכולל מסלול צפוני ומסלול דרומי ובסך הכול  מסתכם ב-4.5 ק"מ ,ניתן לרדת במספר מקומות בחזרה לרחובות העיר. בחודשי יולי אוגוסט יש אפשרות להצטרף לטיול לילי על חומות העיר  וזו חוויה מיוחדת. תארו לכם את האוויר הקריר והצלול , האורות המנצנצים – קסום. טיילת החומות היא אתר מורשת עולמי של אונסקו. הסיור מתאים למשפחות עם ילדים וגם לזוגות בכל גיל מספק חוויה ייחודית  ומרגשת במיוחד. תצפית יוצאת דופן והיכרות מזווית ייחודית עם נופיה של העיר העתיקה והחדשה – ומרקם החיים העדין של תושבי העיר בתוך החומות ומחוצה להן.

 הטיילת הדרומית: משער יפו ועד הכותל, אפשרות ירידה בשער ציון. הטיילת הצפונית: משער יפו ועד שער  האריות, אפשרות ירידה בשער החדש, שער שכם, שכם הפרחים ושער האריות..

מחיר: 20 ₪ למבוגר, 10 ₪ לילד/חייל/סטודנט/גמלאי

הטיול בתוך העיר העתיקה הינו תמיד חוויה מיוחדת ובכל ביקור אני מגלה מקומות חדשים ואנשים חדשים. הפעם פגשתי ברובע הנוצרי קרוב לשער החדש את הקונדיטוריה הצרפתית  La Pâtisserie ABU SEIR של השף אבו סייר יליד הרובע המוסלמי , אבו סייר הינו שף קונדיטור מזה כ-20 שנה מתמחה בקונדיטוריה צרפתית קלאסית חבר בקבוצה  Chefs for Peace, השף קונדיטור של מלון מצודת דוד . כמו כן  לימד בביה"ס לבישול של נוטרדם דה ג'רוסלם. "האני מאמין שלי בקונדיטוריה מספר שף אבו סייר הוא המסורת הצרפתית והקפדה על שימוש בחומרי גלם איכותיים" . "אצלי אין שימוש במרגרינה או חומרים משומרים ". לדבריו אין מקום לערבוב מסורת ערבית בקונדיטוריה שלו – הכול במדויק כמו בפטיסרי הצרפתי.

שף אבו סייר (איריס לוי)

השיטוט ברחובות המוצלים השקטים של העיר העתיקה מוביל אותנו בין הרובעים לעבר הרובע היהודי. נכנסים לקארדו המשוחזר כל כך יפה ממש מרגישים שאנחנו צועדים במקום בו הלכו הרבה אנשים כבר אלפי שנים. הכניסה לרובע היהודי תמיד מאוד מרגשת אותי הפעם את הסיור ברובע מוביל  שבתאי איזנשטט, מנהל "החוויה הירושלמית" או בשמו המוכר יותר ד"ר בר מצווה. שבתאי מכיר כל איש ופינה ברובע היהודי ויבנה לכל אחד מסלול מדויק עם האטרקציות המתאימות.

שבתאי איזנשטט, ( איריס לוי)

אירוח מיוחד שחוויתי ברובע היה בבית בכותל מבנה בין 2 מפלסים הצופה לכותל – מתאים לאירועי בוטיק מיוחדים אבל לא רק. ניתן לחוות לינה מיוחדת בבית זה – בית קטן מאובזר באופן ספרטני שהמרכז בו הן החלונות והמרפסת הצופה – קו יש לכותל המערבי. במקום התארחנו ופגשנו את הרב  יהודה פרץ שנולד במקסיקו בשם אלפרדו דיאז בבית נוצרי אדוק. במשך כל ילדותו ונערותו ספג את אורך חיים הנוצרי עד שפגש בחו"ל יהודי שסיפר לו על היהדות ומאז עולמו התהפך. לימים עבר גיור ועלה לארץ . אחריו הגיעו אמו ו-9 אחיו גם הם התגיירו. הרב פרץ, מנהל היום קהילה אדוקה וגם משמש כסופר סתם – כותב ספרי קודש ומזוזות כמו כן מפליא בשירה ונגינה. אותי מאוד ריגשה התקיעה בשופר אל מול הנוף של הכותל.

להזמין ביקור בבית הכותל יש לפנות לחוויה הירושלמית – מומלץ במיוחד בתקופת הסליחות.

הרב  יהודה פרץ

החוויה השלמה בכל טיול היא ההיכרות הקרובה עם האנשים, כניסה לבתיהם והיכרות קרובה יותר עם אורח חייהם . זה בדיוק האני מאמין שהוליך את מקימי פרויקט נשים וסיפורים בירושלים יוזמה של אורלי בן אהרון יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה, ומובל ע"י מנהל תרבות ופנאי בעיריית ירושלים. היוזמה נולדה מתוך הבנת צרכי תעשיית התיירות – בתיירות פנים ובתיירות הנכנסת, ובשילוב עם הרצון לייצר מקורות הכנסה לנשות העיר. הפרויקט כלל נשים מאזורים שונים בעיר המציעות חוויות ייחודיות המותאמות לצרכים של התייר. האירוח או הסיור יכול להיות קשור ליום ירושלים, לחגי ישראל, סיורי סליחות או טיולי חנוכיות, בת מצווה ועוד

פגשנו ברובע היהודי את דינה ברנדווין חברה בקבוצת נשים וסיפורים. דינה היא  אשת האדמו"ר של חסידות סטראטין. משפחתה מראשוני המתיישבים ברובע היהודי אחרי 67. במפגש חולקת דינה את סיפור השורשים ה שפחתי שלה . דינה מארחת קבוצות של נשים בביתה להפרשת חלה וגם להדרכת כלות. המתארחים נהנים מאירוח בטעם של פעם, בעידן של היום . הביקור פותח צוהר מעניין ומיוחד לאורך חייהם המיוחד והלא מוכר לאוכלוסייה החילונית.  

דינה ברנדווין (איריס לוי)

העיר ירושלים בכלל והעיר העתיקה בפרט מציעה אפשרויות לינה במבחר מקומות בעלי אופי שונה .

ביקרנו באחד מבתי המלון המיוחדים בעיר העתיקה – הבית הספרדי השוכן בלב ליבו של הרובע היהודי הינו  פנינת חן אמיתית באווירה קוסמופוליטית. המלון משקיף לנופים המרהיבים של העיר העתיקה ועיר דוד ושוכן במבנה עתיק בן 200 שנים שנבנה בסוף המאה ה-19. בבית הספרדי 51 חדרים ברמות אירוח שונות. המתארחים במקום מרגישים באיזו אחוזת אבירים מעודנת. למבנה ההיסטורי קירות עבים במיוחד  חללים גדולים וקשתות מרשימות המאפיינות את המעברים בין החללים. הנוף עוצר הנשימה של העיר העתיקה ועיר דוד ניבט מחלונות של כול חדר . היום הוא הזמן להזמין לינה במחירים מצוינים .

בתקופה זו של רגע לפני חודש הסליחות זה הזמן להזמין חופשה נהדרת בירושלים – המחירים מאוד הוגנים (לא כמו באילת ובים המלח) עם הרבה אטרקציות למשפחות וגם לזוגות בכל גיל.

השאר תגובה