איריס לוי קולינריה עילית במיטבה

יום הרפובליקה האיטלקי בישראל

ה-2 ביוני הוא יום הרפובליקה באיטליה זהו יום חג לאומי לזכר המשאל עם שנערך בבחירות הכלליות בשנת 1946, אחרי מלחמת העולם השנייה, בו נשאלו האיטלקים מהי צורת הממשל המועדפת עליהם. בזכות תוצאות משאל זה נפרדה איטליה מהפשיזם ומהשלטון המלוכני והפכה לרפובליקה. בתרגום ישראלי יום זה מקביל ליום העצמאות שלנו. כראוי ליום עצמאות באטליה היום נחגג במצעדים צבאיים בערים הגדולות והקטנות. לא יודעת איך חגגו שם השנה (קורונה) .

כמידי שנה יום הרפובליקה נחגג גם בארץ שבוע שלם בחסות השגרירות האיטלקית בישראל. שבוע של חגיגה קולינרית בו מציגים את שלל הטעמים הריחות והצבעים של איטליה.

השנה המפגשים התקיימו בבית הספר לבישול דנון בהם השתתפו  שפים מאיטליה ומהארץ שהכינו ארוחות והדריכו בסדנאות פעילות , חלקן גם בזום. הסדנאות התמקדו בנושאים יומיים ובאזורים הקולינריים השונים של ארץ המגף. כל יום נפתח בארוחת בוקר אופיינית לאזור אחר. 

מה אתם אוכלים לארוחת בוקר ? ארוחת בוקר אופיינית בסיציליה – גרניטה צוננת של קפה או שקדים , לימון עם לחמנית בריוש חמימה. בעבר הכינו את הגרניטה מערבוב של שלג טרי עם קפה ומעט מאוד סוכר. את הגרניטה מגישים בכוס קטנה ו"מנגבים" אותה כמו חומוס עם לחמנית הבריוש , או שפותחים באמצע ועושים "סנדוויץ"'" – האמת עונג מרענן .

אפשר לטייל באיטליה לפי אין סוף מסלולים ונוסעים. לטייל לפי מפת הגבינות האזורית נשמע לי חוויה טעימה במיוחד. לכל אזור באיטליה יש את הפסטה שלו כך גם את הגבינה המיוחדת שלו .גבינות גד  יצרו מפה נהדרת המאגדת בתוכה את כל סוגי הגבינות האופייניות ואזור יצורן.

ריקוטה סלטה – אותה גבינת ריקוטה רכה מומלחת שהינה מעט יותר קשה אותה מפזרים בסיציליה על פסטה או על סלט. "סלטה דלנונה" הוא הסלט של סבתא – עגבניות , בצל אדום, אורגנו, שמן זית וכמובן הרבה גבינה. שף מנואלה פנקה – מהשגרירות האיטלקית הגישה סלט זה.

הבורטה – אותו כיס של עונג העשוי מבחוץ ממוצרלה וממולא בגבינת שמנת הפכה בשנים האחרונה לאהובה מאוד על הישראלים ובצדק מגיעה מאזור פוליה. הגבינה מיוצרת בעבודת יד לפי מסורת של מאות בשנים. שילובה נהדר עם עגבניות ושמן זית , פסטה ועוד.

גבינת סטרקינו שפחות מוכרת בארץ המגיעה מאזור ליגואריה בעלת מרקם רך בטעמים מעודנים מאוד. מקור שמה של הגבינה מאיטלקית הוא – "סטרקו" – עייף – הפרות עייפות בסוף הקיץ החם וגם החלב שלהן "עייף" פחות עשיר.

גבינות משתלבות הכי טוב עם פסטה. יש המון סיפורים , חוקים ואיסורים איך מכינים פסטה. איזה פסטה מתאימה לאיזה רוטב ועוד.

שף אוטליו יליד איטליה הגר היום בארץ בישל פסטה נהדר וגם חלק מספר טיפים חשובים להכנת הפסטה המושלמת :

את המלח במי הבישול נוסיף רק לאחר רתיחת המים.

אם כתוב על האריזה שיש לבשל את הפסטה 8 דקות – נבשל אותה במים 6 דקות ועוד שתי דקות היא תתבשל עם הרוטב.

לאחר ערבוב הפסטה עם הרוטב נוסיף מצקת של מי הבישול של הפסטה כדי להוסיף מעט נוזלים וטעם לתבשיל.

וטיפ איטלקי ממש חשוב – כשיש שום ברוטב שלכם – אין להוסיף מעל הפסטה פרמזן. עם כל הכבוד ויש כבוד את האיסור הזה אני לא יכולה לקבל – פסטה עגבניות בלי פרמזן מעל ? איך אפשר?

השאר תגובה