איריס לוי קולינריה עילית במיטבה

חגיגת המסיק בג'וליס

בימים אלו בכל העולם מדברים על התחממות כדור הארץ . כל מי שעיניים בראשו רואה את השינוי במזג האוויר – גשם לא בעתו , גלי חום ארוכים מהמוכר , שריפות מחד ושיטפונות מאידך. גם אנחנו בארצנו הקטנה – סיכה על מפת העולם – ניתן להרגיש את השינוי במזג האוויר. מעבר לתחושות יש לשינויים תוצאות ברורות כבר היום. כל חקלאי יכול לספר על השינוי בכמות ואיכות היבול שהשדה או הכרם שלו מניב.

תקופה זו היא זמן המסיק של הזיתים בכל הארץ. זו תקופה של חג במיוחד בכפרי הגליל וכל המשפחות בכפרים הערביים ובכפרים הדרוזים מתכנסים , משנסים מותניים ועובדים ביחד במסיק. בעלי הכרמים יעידו שהשנה היא שנה לא טובה בעצם ממש רעה ליבול הזיתים. יש הרבה סיבות לכך שכולן יכולות להסתכם – שינוי במזג האוויר.

העובדה שיבול הזיתים נמוך מהרגיל לא פוגמת בשמחת המסיק. ברחובות הכפר ג'וליס מריחים את ריח השמן הטרי וניתן לראות את כלי הרכב העמוסים בסלי ענק מלאים בזיתים בדרכם לבית הבד הגדול של נעים שאנן החדשני העוצר שמן זית לכל הסביבה.

המושג חופשת זיתים  מוכר רק כאן . ילדי בית הספר והמורות מורשים לצאת לארבעה ימי חופשה כדי לעסוק במסיק המשפחתי.

אנחנו מתארחים בצימר המקסים של נבואני "הבית במטע" שבכפר ג'וליס. איש חייכן וטוב לב שלוקח אותנו לסיור בכפר ובכרמי הזיתים להכיר מקרוב את תהליך המסיק וייצור שמן הזית.

נבואני השתחרר מצה"ל לאחר שהיה איש קבע היום מדריך טיולים לחו"ל ( עם מעט מאוד עבודה בגלל הקורונה) ובעלים של מתחם צימרים מקסים וביתי ובו 4 יחידות מפנקות המתאימות למשפחות וגם לזוגות. במקום יש בריכה וגם ג'קוזי פרטי. בנוסף למגורים נבואני מציע לאורחיו ארוחה דרוזית מלאה (ארוחת ערב) הכוללת את כל המטעמים המסורתיים. כמו כן מוגשת במקום ארוחת בוקר עשירה במיוחד שאחריה לא ניתן להכניס דבר לפה עד הערב. ביצים , גבינות ירקות מאפים ועוד ועוד.

יוצאים לסיור בכפר עם נבואני לפגוש את המשפחות המוסקות ולראות את בית הבד המודרני הפועל בכפר השייך לבן משפחתו של נבואני.

"באופן קבוע שומעים באויר את קולות המסיק " מספר נבואני . האמת אני לא שומעת דבר. נבואני אומר " את לא שומעת את קול המכשיר המיוחד שעוזר בהפלת הזיתים מהעץ? אני מזהה אותו מקילומטרים" מעין זרוע עם משרקות מסתובבות העוזרות ומזרזות את המסיק ללא פגיעה בזית עצמו.

בג'וליס מגדלים זיתים בדרך העתיקה – ללא השקיה וזהו הענף החקלאי היחיד בו תושבי הכפר עוסקים. כל הזיתים בסביבה הם מזן סורי שמימנו מיצרים שמן זית עוצמתי עם מרירות ועוקצנות מורגשת.

פגשנו זוג מכפר שכן המוסק את עציו . את רובם שתלו במקום אבות אבותיהם לפני כ 200 שנה לפחות. הם עובדים במטע כ4 – 5 ימים במסיק . הגב כואב בסוף היום אבל אנחנו אוהבים את התהליך את המסורת ובמיוחד את שמן הזית שלנו – מספר הגבר.

בבית הבד של נעים שאנן פוגשים משפחות המגיעות עם הזיתים שמסקו ליצור שמן שיספק את צרכי המשפחה לשנה הקרובה. בית הבד הוא מודרני כל הציוד יובא מאיטליה ובמקום נעצר שמן זית איכותי מאוד. שמן הזית ירוק וריחני זורם מתוך המערכת המיוחדת – זה ראשון המסיק של המשפחה. שמן זית עשיר בטעמים – עונג

תקופת המסיק מעירה את כל הכפר מספר נבואני . אני אוהב מאוד את התקופה.

הביקור בצימר בית במטע היה נעים מאוד. ממליצה להגיע וליהנות . לא קל למצוא מקום ביחידות האירוח האלה כי המתארחים מקפידים לחזור שוב ושוב. לקבלת פרטים על צימר בית במטע לחצו כאן.

השאר תגובה