איריס לוי קולינריה עילית במיטבה

אם חופשה אז ירושלים

תגידו את האמת עם יד על הלב – מתי יצאתם לחופשה אמתית בירושלים? כן חופשה בירושלים !אני מדברת על חופשה ממש לא להגיע לשלוש שעות לבר מצווה של בן הדוד או לחתונה של החברה מהעבודה.

כשניסיתי להיזכר מתי אני יצאתי לחופשה בירושלים היה קשה להיזכר – נאלצתי לנדוד הרבה שנים אחורה. לכן החלטנו שהפעם ניסע לטייל ולנפוש בירושלים.

ירושלים זכתה בצדק גמור בכל הסופרלטיבים שנכתבו עליה מתקופת התנ"ך ועד ימינו אנו. בכל השירים ששרו עליה וכל הציורים שציירו אותה.

החלטנו לחוש ולטעום את ירושלים האוטנטית לכן את הלילה שלנו עשינו בבית מלון מיוחד במינו – "הבית הספרדי " הנמצא בעיר העתיקה, ברובע היהודי ליד שער ציון ( מאוד נגיש). שום דבר לא הכין אותי להוד וההדר שחשתי בהיכנסי למלון הבוטיק המיוחד הזה. המלון משקיף לנופים המרהיבים של העיר העתיקה ועיר דוד . שוכן במבנה עתיק בן 200 שנים שנבנה בסוף המאה ה-18 . המבנה בתחילת דרכו נבנה על ידי קבוצת נדבנים ושימש כבית חינוך. קומת החצר (המשמשת כיום כפטיו) הייתה מיועדת לאלמנות ויתומים למגורים  ובקומה העליונה שכן המוסד החינוכי. במהלך הקרבות שהתנהלו ברובע היהודי במלחמת העצמאות, בשנת תש"ח (1948), היה המבנה המיוחד מחסה עבור חלק מהאוכלוסייה האזרחית שנותרה ברובע הנצור.

היום פועל ״הבית הספרדי״ בשני מבנים; אחד מודרני, והשני מבנה לשימור בן 200 שנה בשטח של 5000 מ"ר המבנה ההיסטורי עבר לאחרונה שיפוץ נרחב ומשמש כיום כבית מלון מפואר למבקרים בירושלים מכל רחבי העולם. המבקרים יכולים לחוש באוויר את משבי ההיסטוריה , כמה חוויות חווה המבנה לאורך השנים כאילו הקירות מספרים את הסיפור שלהם. במבנה תקרות גבוהות מקומרות ופטיו מרשים המקנה אווירה מיוחדת. במרחב המלון מספר פינות הסבה יפיפיות שרוהטו בטוב טעם בבדי קטיפה מיוחדים המקנים אווירה חמימה וביתית מחד ותחושה של בית אצולה מהאגדות מאידך. אקססוריז עיצוביים מונחים בכל פינה שידות מטורקיה , מנורות ממרוקו ועוד… על קירות המלון נתלו תמונות היסטוריות בייחוד מתקופת המנדט הבריטי המוסיפות לתחושה המיוחדת של נוכחות ההיסטורית במקום.

החדרים במלון נוחים ונעימים במיוחד . הריהוט בחדר מבריק עם ריח לימוני נעים באוויר. מקלחת נהדרת ומיטות מפנקות מה שמקשה לקום אחרי מנוחת צהריים ולצאת לטייל. הכול מדויק בחדר כדי לתת לאורחים את התחושה הנכונה כולל פינת קפה קטנה , מקרר וטלוויזיה ענקית.

השלווה והשקט שחשים במלון הינה ניגוד חד לנעשה מחוץ למלון – הרובע היהודי שנהנה מהרבה מטיילים . מיקומו של המלון מהווה נקודת מוצא נהדרת לטיולים בכל העיר העתיקה. מרחק הליכה מסמטאותיו הקסומים של הרובע היהודי, הכותל המערבי, בית הכנסת העתיק "החורבה", הר ציון, מנהרות הכותל, הרובע הארמני, כנסיית הקבר, רובע ממילא, הסינמטק חוצות היוצר ומרכז העיר. מחנים את הרכב בחניון שער ציון והולכים.

קראו כאן על בית המלון הבית הספרדי

את ארוחת הערב אכלנו במסעדת אקליפטוס של השף משה באסון הנמצאת בחוצות היוצר – מרחק של 10 דקות הליכה נעימה באוויר הצלול כיין של ירושלים.

סיפורה של המסעדה שזור בחייו של שף משה באסון שנולד בעירק ועלה לארץ עם הוריו למעברת קטמון בירושלים . ב ט"ו בשבט 1960 נטע הנער משה  עץ אקליפטוס בחצר המשפחה. לימים העץ גדל וגם הילד גדל כמעט כמו בספר העץ הנדיב – חזר הנער שהפך לאיש והקים בצלו של עץ האקליפטוס את מסעדתו הראשונה.

כבר בראשית ימיה היה ברור שהוא מגיש במסעדה שלו אוכל מקומי אותו למד מהסבתא וגם אוכל ערבי אותו למד מהשכנות שגרו ליד בית הוריו בשילוב מאכלים ירושלמיים אוטנטיים מהעדות השונות. מאכלים שנאכלו במשך מאות שנים באזור זה. תמיד בישל עם חומרי גלם טריים שאת חלקם גידל בעצמו .

לפני 11 שנים המסעדה עברה למעונה החדש בחוצות היוצר ומאז הפכה להיות מקום אהוב על ישראלים ותיירים מכל העולם.  עם השנים שף משה באסון הפך להיות סוג של שגריר של האוכל המקומי הישראלי לעולם. השתתף בתוכניות טלוויזיה בין לאומיות , זכה במספר תחרויות בישול בעולם.

משה איש חם ומכניס אורחים שילב את בנו, רוני, בצוות הניהול של המסעדה ודאג שתימשך המסורת רבת השנים של הכנסת אורחים והאוכל המיוחד המוגש במסעדה.

תפריט הדגל המפורסם של מסעדת אקליפטוס כולל שלושה סוגים של ארוחות טעימות . ב'קישור זה ניתן ללמוד על הארוחות השונות . לפי עצתו של משה הזמנו ארוחת טעימות מפוארת בשם " המלך שלמה" הכוללת כ 15 מנות קטנות המייצגות את המנעד המרשים של תפריט המסעדה. בכל אחדת מהתפריטי טעימות כלולה המנה המפורסמת של שף משה באסון היא המקלובה – ההפוכה בערבית – שהינה תבשיל אורז מסורתי עם עוף והרבה ירקות המבושל שעות רבות. בכל ערב מתקיים טקס קבוע במסעדה בו הופכים את סיר המקלובה לעיני אורחים.

המסעדה פרוסה בשלושה חללים . קומת קרקע , קומה ראשונה וגם בחוץ על מדרגות חוצות היוצר. ממש מתחת לגפן המסתרגת – זה המקום המומלץ לדעתי לשבת. אוויר קריר עם הבריזה הנהדרת של ירושלים.

לאט לאט אבל בקצב הגיעו המנות הראשונות לשולחן כל מנה מצולחתת יפה בעלת טעמים נהדרים ומיוחדים.פוקצ'ה חמימה במילוי שלושה רטבים . חציל קלוי עם טחינה רימונים ורכז רימונים מעל, אחר כך פחזניות קטנטנות במילוי שווארמה דגים ברוטב איולי עמבה. ועוד עוד.

התפריט כולו מותאם לצרכים של כל סועד – רק תסבירו במדויק למלצר שלכם מה מתאים לכם. מנות צמחוניות , ללא גלוטן , מנות טבעוניות – הכול יש . כמו כן חשוב להדגיש המקום כשר.

אהבנו במיוחד את סוכריות הטלה על "לבנה" שקדים וגם את המאקרון פירות יער במילוי כבד קצוץ.

כל המנות מקושטות בפרחים אכילים אותם מגדלים בחצר המסעדה.

הארוחה הייתה נהדרת ! מיוחדת וטעימה וכמובן נכחנו בטקס המקלובה. שף משה באסון מסתובב בין הסועדים משתף את אורחיו בסיפורי המקלובה וממש מארח כל סועד כאילו והתארחו אצלו בסלון הביתי.

לאחר הארוחה היינו כל כך מלאים ומסופקים כשחזרנו לרובע החלטנו ללכת לטיול לילי לכותל. הרגשנו בטוח לטייל בשעות הלילה בעיר העתיקה , באווירה מיוחדת במיוחד הכותל בלילה מרגיש עוד יותר מיוחד. טיילנו במנהרות הכותל וגם צעדנו על חומות העיר העתיקה.

שום חופשה אינה מושלמת ללא ארוחת בוקר עשירה ומעודנת בדיוק כמו שאנחנו הישראלים אוהבים. בבית הספרדי מגישים ארוחה מלאה כולל נגיעות ירושלמיות ייחודיות – מתי טעמתם בבית מלון חומוס אסלי אמתי  – לא תעשייתי ? או סלט עם זעתר ושומשום טרי טרי  או בייגל ירושלמי חמים? כל אלה כמובן בנוסף לחביתות, סלטים טריים גבינות , דגים מלוחים ועוד ועוד. – שווה!

יצאנו לטייל בעיר העתיקה. כל כך אוהבים "ללכת לאיבוד " בין סמטאות העיר מהקרדו ישר אל הרחובות הקטנים פעמוני הכנסיות מצלצלים. .כל פעם  מרגש אותי מחדש לחשוב שכאן הלכו אנשים אלפי שנים. הטיול הרגוע מענג . מכל פינה מציצים בתים מטופחים בעלי חלונות ודלתות שחייבים לצלם. את הכותל והר הבית רואים כמעט מכל פינה ברובע היהודי בזוויות מרגשות. פוגשים קבוצות קטנות של מטיילים נרגשים , זוגות וגם משפחות שנהנים מהעיר .

הגענו בטיול הנינוח שלנו לאחר מעבר בשביל המקורה במטריות לרובע הנוצרי לקונדיטוריה מומלצת קרוב לשער החדש. את הקונדיטוריה הצרפתית  Pâtisserie ABU SEIR  La פתח השף אבו סייר יליד הרובע המוסלמי בימי הקורונה הקשים ושרד אותם. אבו סייר הינו שף קונדיטור מזה כ-20 שנה מתמחה בקונדיטוריה צרפתית קלאסית חבר בקבוצה  Chefs for Peace, היה השף קונדיטור הראשי של מלון מצודת דוד . כמו כן  לימד בביה"ס לבישול של נוטרדם דה ג'רוסלם. "האני מאמין שלו בקונדיטוריה מספר שף אבו סייר הוא המסורת הצרפתית והקפדה על שימוש בחומרי גלם איכותיים" . "אצלי אין שימוש במרגרינה או חומרים משומרים ". לדבריו אין מקום לערבוב מסורת ערבית בקונדיטוריה שלו אני שומר על הדיוק  בתוצר כמו בפטיסרי הצרפתי. אבו סייר אופה בקונדיטוריה שלו מבחר גדול של מאפים מתוקים ומלוחים. עוגות גבינה עם פרי חלומיות וגם מאפה שוקולד שממש קשה לא להתנפל עליו. בית הקפה קונדיטוריה פתוח כל ימות השבוע ותאמינו לי שממש שווה לעשות עצירה קטנה לקפה טוב ועוגה אלוהית.

בכל ביקור בירושלים אני ממליצה בחום לכול חובב והאמת גם למי שלא לכלול ביקור בזק בשוק מחנה יהודה. בביקור במחנה יהודה תפגשו אנשים מיוחדים, ריחות וצבעים והרבה אווירה ירושלמית תוססת. ממליצה להחנות את הרכב קרוב כי בצאתכם מהשוק תהיו עמוסי חוויות ובמיוחד עם שקיות עם גבינות , מאפים מיוחדים חלבה טחינה ירקות ופירות הכי טריים ואם אתם בעניין אז גם כיפות ותשמישי קדושה.

ירושלים תמיד נמצאת על ראש שמחתנו ובמיוחד עכשיו בתקופת הקיץ – היא מעט יותר קרירה עם הרבה פחות לחות מכל הארץ והרבה יותר יפה מכל הערים בארץ ( יש אומרים בעולם)

השאר תגובה