איריס לוי קולינריה עילית במיטבה

לחם זיתים מקמח כפרי

לחם זיתים מקמח כפרי

הוזמנתי לביקור בטחנות הגדולות של א"י" הנמצאות במפרץ חיפה המייצרות קמח כבר 95 שנה.

הסיור במקום היה מרגש – שילוב מעניין של היסטוריה עם הרבה ציונות וקולינריה עכשיו .

הברון אדמונד דה רוטשילד, "הנדיב הידוע" הקים את טחנת הקמח בשנת 1921 כדי לעזור לחקלאים, מגדלי החיטה בארץ, למכור את יבולם ולעבד את החיטה שמגדלים בארץ. הטחנה נבנתה במיוחד בקרבת תחנת הרכבת של חיפה כדי להקל על הפצת הקמח, ובקרבת הנמל

DSC_6093

הטחנות הגדולות של א"י נמנית על קבוצת טחנות קמח מפרץ – קבוצת ייצור הקמח השנייה בגודלה בישראל .הקבוצה חרטה על דגלה יצור איכותי! –  קמח איכותי המיוצר מתערובת גרעינים, תוך הקפדה על אחידות הקמח ובקרת איכות גבוהה ביותר. במקום עובדות מכונות חדישות לצד עתיקות והכול ברמת ביצוע הגבוהה ביותר.

התאהבתי בסדרת הקמחים המיוחדת שנקראת "הסדרה הבריאה"  סדרת קמחים איכותיים ובריאים, הכוללת 4 סוגי קמחים:  קמח חיטה מלא 100%, קמח שיפון מלא 100%, קמח כוסמין מלא 100% וקמח חיטה כפרי." ייחודם הוא בטחינה דקה במיוחד המיוצר בתהליך טחינה ארוך וייחודי לקמח בטחינה דקה  .

לטחינה דקה יתרון חשוב: יכולת ספיגת נוזלים גבוהה במיוחד, ולכן הבצק הנוצר ממנו נוח ללישה, רך ואוורירי. הקמח הדק עובר בקלות ובמהירות בנפה, ללא איבוד של חלקי הגרעין במהלך הניפוי, וכך נשמרים כל הערכים התזונתיים הגבוהים של הקמח. כמו כן, הקמחים המלאים עשירים בוויטמינים, מינרלים, חלבונים וסיבים תזונתיים.

DSC_6106

הכנתי היום לחם זיתים מקמח כפרי נהדר קל להכנה וטעים במיוחד. ניתן להשתמש במתכון זה כבסיס ולהוסיף תוספות שונות – כל תוספת תיקח את טעמו של הלחם לכיוון אחר – זיתים שחורים , צימוקי עגבניות , עגבניות מיובשות , ירקות קלויים , זרעים , אגוזים בצל ועוד ועוד

לחם זיתים מקמח כפרי

לחם זיתים מקמח כפרי

  • 2 כוסות קמח כפרי
  • 2 כוסות קמח לבן
  • כפית מלח
  • כפית סוכר
  • 2 כפיות שמרים יבשים
  • 2 כפות שמן זית
  • כוס וחצי מים
  • כוס זיתים ירוקים מגולענים וקצוצים

מנפים את שני הקמחים ביחד לקערת מיקסר ומוסיפים את השמרים והמים. עם וו הלישה מערבלים יחד כ 5 דקות . אם יש צורך מוסיפים מעט מים.

לאחר 5 דקות מוסיפים את המלח ושמן הזית וממשיכים ללוש עוד 5 דקות.

מניחים את הבצק על משטח עבודה כשהוא משוטח. עורמים במרכז את הזיתים ומתחילים ללוש עד להטמעה של כל הזיתים בבצק בחלוקה שווה . אם הבצק הופך דביק בגלל הזיתים ניתן ללוש בידיים מקומחות.

יוצרים מהבצק כדור ומניחים בקערה נקיה משומנת קלות ומכסים בניילון . מתפיחים כ שעה וחצי .

מוציאים אוויר בלחיצה על הבצק ומחלקים את הבצק לשניים . מסדרים כל חצי בתבנית "אינגליש קייק" אורך 25 ס"מ משומנת במעט שמן זית. מכסים את התבניות במגבת ומשהים להתפחה נוספת של כשעה או עד שהבצק מגיע כמעט לגובה התבנית.

מחממים תנור לחום גבוה 200 מעלות מכניסים את הכיכרות לתנור ומרססים בזהירות מים עם מתז על קירות התנור כדי ליצור אדים בזמן האפייה הראשונית . ממליצה להתיז כ 3 פעמים ב 10 הדקות הראשונות של האפייה .

אופים כ 45 דקות או עד שהכיכרות השחימו וקיבלו קרום קשה.

מוציאים את הלחם מהתנור , משחררים מהתבניות ומצננים על רשת.

למתכוני לחם נוספים

להרשמה לסדנת אפיית לחם התקשרו עכשיו 0544944205

 

  1. ציון טחן הגיב:

    מתי מוסיפים את הסוכר ואיך?
    תודה מראש

השאר תגובה