איריס לוי קולינריה עילית במיטבה

בא לי גליל – פסטיבל חדש נולד

"קח מקל קח תרמיל ובוא איתי אל הגליל בוא איתי ביום אביב נהלך סביב, סביב" כך כתב אהוד מנור ללהקת פיקוד צפון לפני עשרות שנים. שיר שמח ומזמין נכון כל כך בימים אלו. כל הסימנים בחוץ מראים שאנחנו  בראשיתו של האביב. פריחת השקדיות בעיצומה, הנחלים מלאים במים ואוויר נקי. זה הזמן לצאת לטבע ולטייל במיוחד בגליל. למרות שלא צריך סיבות נוספות לנסוע לגליל אני שמחה להוסיף סיבה ממש טובה ומאוד טעימה לנסיעה – פסטיבל הקולינריה – 'בא לי גליל' הראשון. הזדמנות פז לגלות ולהכיר מקומות מיוחדים, דמויות מרתקות וטעמים מגוונים בעמק בית הכרם הגלילי.

בין שני חבלי ארץ נפרשת בקעת בית הכרם.  בקעת בית הכרם  הינה הבקעה הצפונית שבבקעות הרוחב של הגליל התחתון, מצפון לה מתרומם הגליל העליון. בקעת בית הכרם קרויה כך על שם כרמי הזיתים הרבים שבאזור. במרכזה עובר כביש הרוחב – כביש 85 הידוע יותר בשמו כביש עכו צפת ובמקביל לו מסילת הרכבת מחיפה לכרמיאל.

אשכול בית הכרם הוקם כמשאב מוניציפלי המאגד בתוכו שמונה רשויות: כרמיאל, משגב, מג'ד אל כרום, ראמה, נחף, דיר אל אסד וסאג'ור. אוכלוסיית האשכול מעורבת ומובילה דו קיום בין מגזרים החיים יחד זה לצד זה ומקדמים עסקים, תיירות, תרבות ועוד. האשכול מאופיין בקהילות מגוונות, דתות שונות וצורות חיים שונות: כפרים, ערים, מושבים, ישובים קהילתיים וקיבוצים. הקו המנחה בהקמת האשכול היה יצירה ומימוש שיתוף פעולה בין הישובים. בנית קשר גשר וחיבור בין מסורות אנשים בעלי סיפורי חיים מרתקים המהווים רקמה אנושית אחת. לראשונה בחגיגה של מפגשים  שמתפרשים על פני שני סופי שבוע מחמישי עד שבת מוזמנים המטיילים לאירוע גלילי חדש. במפגשים אלה המבקרים יהונו מעושר קולינרי, תרבותי במטבחים מגוונים לצד סדנאות בישול, סיורי ליקוט, סיורים מודרכים ושלל פעילויות לכל המשפחה. כל הפעילויות הטעימות והטיולים מפורטים בחוברת הפסטיבל. כדי לעורר לכם את בלוטות הטעם ולחמם לכם את הרגליים לפני הטיול יצאנו לטעום נאמר לדגום מספר מצומצם של אירועים.

לאחר נסיעה צפונה באוויר הצלול בין הרים טובלים בירוק  הגענו לארוחת בוקר בכפר הבדווי סלאמה: לביתם של זיאד וזאדה. "תחת עץ התות בסלאמה". את פנינו מקבלים בני הזוג בחיוך רחב ומזמין. באוויר יש ריח של האוכל המתבשל וכבר יש הרגשה שכאן נהנה מאוד. על מסורת הכנסת האורחים של הבדואים אין צורך להכביר במילים. בהסבה באוהל הבדואי המסורתי זיאד מספר סיפורים מוכשר מרתק אותנו בסיפוריו על אורח החיים הבדואי, הזיקה לטבע והמהפך שחל בשנים האחרונות בחברה הבדואית. זיאד מפליא  "לנגן" על עלי ומכתש גדול ומתאר את טקס הכנת הקפה.

זיאד "תחת עץ התות בסלאמה"

מתחת לעץ התות נפרסו שולחנות אירוח ועליהם זאדה בעלת ידי הזהב עורמת מגשים עמוסים לעייפה במטעמים – חומוס ופול, צמחי ליקוט מבושלים כמו גרגיר וחובזה מטוגנת עם בצל ותבלינים, סלט סלק ולבנה, סלט בורגול מיוחד הכל עסיסי במיוחד . ארוחה בדואית מסורתית לא תהיה מושלמת  בלי עלי גפן, מג'דרה וכמובן פיתות עם זעתר טרי – טעים כל כך. 

המקום פתוח כל ימות השבוע, בתיאום מראש. זיאד 052-2846515

כנסיית סנט ג'ורג' האורתודוקסית
כנסיית סנט ג'ורג'

הכפר ראמה ידוע כמקום טוב לאכול בו ממש כפר קולינרי. כל גרגרן מתחיל יודע ש ראמה הוא ממש פארק שעשועים אך חשוב להדגיש שבנוסף יש עוד מספר פעילויות מעניינות בראמה  שמומלץ להתנסות בהן. סיור רגלי באזור הגרעין העתיק של הכפר חושף בפני המטייל את העבר שההווה שזור בו. בתים שעברו שיפוץ ובהם הכנסייה הקתולית, הכנסייה הלטינית ובמיוחד כנסיית סנט ג'ורג' האורתודוקסית, שנבנתה על ידי הרוסים בשנת 1886 ובחזיתה קיר מצויר מרשים המוקדש לפטרון. הרחובות ששופצו והותאמו לאירוח תיירים. במהלך הסיור בכפר רואים חצרות ומרפסות נאות עטורות עציצי תבלין, עצי פרי דשנים, הרבה פינות נסתרות וגם תצפית אל הנוף.

מוויס ומימי חוסאם אנשי קולינריה ואירוח ידועים. היו הבעלים של "אחוזת שולמית" הוותיקה בראש פינה שנסגרה בימי הקורונה. הזוג מחוזקים בילדיהם החליטו לחזור לעבוד בכפר ולפתוח מסעדה חדשה. בין סמטאות גרעין הכפר העתיק בפינה חבויה במבנה אבן עתיק בן למעלה ממאה שנה פתחו את 'אלסובאט'. מסעדה המשלבת טעמים מהמטבח האיטלקי עם המטבח הערבי גלילי בדגש על המקשר – טעם ים תיכוני עשיר. האמת לא הבנתי איך המטבחים מתחברים – עד שטעמתי. השילוב המיוחד בין סגנונות המטבח יוצר טעמים יוצאי דופן ושלם. הארנצ'ינו אותם כיסונים מפורסמים של אורז המגיעים מסיציליה במסעדת אלסובאט מקבלים טאצ' חדש – אותה פריכות נהדרת של האורז אך  עם טיבול ערבי גלילי עדין. הסמבוסק המסורתי מוגש עם רוטב יוגורט חם כמו במטבח הערבי אך נעשה מבצק אוורירי וקליל האופייני למטבח האיטלקי. סלט ירקות עשיר מטובל מעל בגבינת שנקליש- אותה גבינת יוגורט מיובש מושלמת שאצל מוויס מקבלת טוויסט נוסף של זעתר טרי וסומק " מכינים לי את הגבינה כאן בכפר במיוחד, לפי מתכון שלי " הוא מספר. ועוד לא סיפרתי על ה מסאח'ן עוף שכאן מקבל מראה של " פיצה" נפוליטנית קלאסית אך בטעם גלילי עשיר. את הארוחה סיימנו עם "לילות ביירות " – קינוח לבנוני עתיק המורכב משכבות פודינג סולת מתובל, שכבת קרם ומעל הכול המון פיסטוקים קלויים וסירופ, במי זאהר מעשה ידיה של מימי שהינה קונדיטורית. המגישה במסעדה גם עוד מנות אחרונות מהמטבח האיטלקי כמו טירמיסו ופנאקוטה .

שעות פתיחה:  כל ימות השבוע מלבד שני, משעה 10.00 עד 23.00 מויס חוסאם  052-3471010

מוויס ומימי חוסאם
ארנצ'ינו גלילואיטליה
חלומות ביירות

במרחק נסיעה קצר מראמה המשכנו לחוות רם. הכביש מתפתל במעלה ההר ומאפשר לנו לראות באיזה " גלוית נוף" נהדרת אנחנו נוסעים. 'חוות רם' הינה חווה לגידול  עיזים במרומי הר כמון, הסמוך לעיר כרמיאל. החווה שוכנת בלב החורש הטבעי של אלון ואלה בנוף עוצר נשימה ביום תצפית טוב אפשר לראות מכאן את הים.

ינות יקב שטרן בנוף הר כמון

מדי יום העזים מתחילות את הבוקר שלהן ביציאה  למרעה הפתוח בחורש הים תיכוני המקיף את החווה. תזונתן הטבעית תורמת לתנובת חלב עשירה ואיכותית , ובזכות זה הגבינות המופקות מחלב העיזים טעימות כל כך. כל גבינות החווה מיוצרות בעבודת יד בשיטה מסורתית ועוברות יישון במקום. החווה מוקפת גני ירק שופעים, בוסתנים מגוונים בהם מייצרים ירקות בכול עונות השנה לשימוש המסעדה. כמו כן פועלת חממה מיחדת בה מגדלים שתילים ממשפחת הקקטוסים אותם אפשר לרכוש במקום.

בחווה פועל מפעל שיקום תעסוקתי לנפגעי נפש המגיעים מכל רחבי הגליל , שלוקחים חלק בעבודה פעילה  בכל ענפי המשק.

בחווה פועלת גם "הכפריה"- מעדניית בוטיק ובית קפה, פתוחה לקהל הרחב בימי שישי (כשר), ומרכז מבקרים בו מתקיים סיור המאפשר ללמוד על תהליך יצור החלב והגבינה.

על המרפסת הצופה לנוף עוצר הנשימה טעמנו ממבחר הגבינות הנהדרות של החווה, סלטים ומאפים מיוחדים המוגשים דרך קבע בבית הקפה. לצד הגבינות טעמנו יינות מיקב שטרן מקיבוץ תובל אותו הקים ג'וני שטרן ב 2004 . היקב מיצר כ 30,000 בקבוקים בשנה מענבי קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, , פטי ורדו, וסוביניון בלאן.

את היום סיימנו לעת ערב במושב צורית בביתם של אסתי ואבי דולב שפתחו את ביתם לאירוח . בית מלא ביצירה שילוב מיוחד בין אומנות הפסיפס ואומנות בישול. אסתי ואבי זוג מיוחד בנו את ביתם על פסגת הרכס, מול נוף מרהיב ואוויר הרים צלול. לאחר שעברו לא מעט תחנות בחיים, מחיים בגרמניה וצרפת , חזרה לתל אביב עם פתיחה למשך 12 שנה של מסעדה בלב העיר ומעבר לגליל לנוף הפסטורלי. אסתי מגדירה את עצמה " חיית מטבחים" כזו שמבשלת בלי מתכונים הייתה השפית הראשית של מלון מצפה הימים מבשלת היום אוכל ססגוני לאורחיה בבית. אסתי מעבירה בבית דולב סדנאות בישול. במסגרתן האורחים יוצאים לליקוט  מהגינה ויחד עם אסתי, מבשלים ארוחה מלאה. בסיום שלב הבישול, מתקבצים סביב השולחן, ונהנים מהמטעמים שהכינו בתוספת מנות שהכינה השפית  .

שולחן ססגוני במיוחד מעשה ידיו של אבי

על שולחן ססגוני במיוחד מעשה ידיו של אבי מוגשות מנות נהדרות – סלט ירקות שופע עם טוויסטים כמו תפוז סיני בתוך הסלט המקפיץ את הטעמים, ברוסקטות דקיקות מרוחות מתבל עם זעתר מהשדה , לימון  כבוש, ארטישוק טרי ביין לבן ושמן זית ועוד ועוד. "כל העניין הוא ליצור חוויה מתמשכת של טעמים אצל הסועד " אומרת אסתי . חווית הביקור בבית דולב מהנה מאוד ומומלצת למשפחות.

'בית דולב' רח' ארז 2 צורית. פעיל בכל ימות השבוע 054-5866313  052-4610667

בבקעת עין כרם ישנו מבחר גדול של מסלולי טיול נבחרים ומומלצים. מסלול נהדר של הר עצמון ומעיינות אעבליים – ברמת קושי בינונית המתאים לכל המשפחה.. מסלול נוסף קליל ומקסים במיוחד הוא השפך של נחל פרוד – מסלול עשיר בצמחיה מים זורמים ופינות חמד למנוחה בצל עצי החרוב.

בפסטיבל ישתתפו יישובים רבים, חלקם יערכו שווקים ייחודיים, הפנינג אמנות, טיולי שטח רגליים וסדנאות בישול ייחודיות כמו הסדנא שתעביר הילה אלפרט בישוב מכמנים.

כל האינפורמציה שאתם זקוקים לה נמצאת בחוברת הפסטיבל – מסלולי טיולים , שווקים מסעדות ומארחים מה שנותר לכם זה להניע את הרכב ולצאת ליהנות.

השאר תגובה