איריס לוי קולינריה עילית במיטבה

אין כמו יפו בלילות וגם בימים

לפני כ 40 שנה כתב חיים חפר ושרו התרנגולים “ אין כמו יפו בלילות "ואני מוסיפה "אין כמו יפו גם בימים".

במשך שנים נבנה המרקם  העדין של חיים משותפים בין ערבים ויהודים בעיר החוף היפיפייה הזו. למי שמסתכל מבחוץ ובמיוחד דרך כותרות העיתונים ומסכי הטלוויזיה בתקופה האחרונה משהו נשבר בקשרים העמוקים, ברוח של הביחד ביפו . אבל אם תשאלו את תושבי העיר את עליא משכונת עג'מי או את דן משכונת נוגה הקשרים עם השכנים ברחוב נשארו כמו שהיו לפני המהומות האחרונות.

עוד לפני פרוץ התקופה "החמוצה" בה קבוצות קטנות של מיעוט ניסו להרוס את הדו קיים הטוב הוקם ביפו מיזם חדש בשם "אהלן יאפא". המיזם הינו פורום של 17 תיירנים מתחומים שונים – מסעדנים, אומנים, מארחים ביתיים וגם מורי דרך שחברו יחד תחת קורת גג אחת כדי להכיר למטיילים בארץ את יפו מעבר לכיכר השעון, החומוס של עלי קרוון ושוק הפשפשים.

המיזם "אהלן יאפא" הוקם ביוזמת רינת בין העוסקת בתיירות, מיתוג ואסטרטגיה שיווקית לעסקים. הרציונל במיזם הוא שסכום החלקים עולה מאוד על הערך של השלם.

הרוח החייה והמחברת בין התיירים השונים היא הדס שמואלי בעלת המיזם התיירותי הראשון בארץ Nice2Meet מיזם סיורים אל התרבויות המרתקות בישראל . הדס היא הפנים של הקבוצה – זו היוצרת קשר ורוקמת ללקוח את החבילה שמתאימה לו ליום בילוי ביפו. במהלך הסיור נפגש המבקר באופן בלתי אמצעי וחווייתי, עם אנשים מרתקים ומגוונים במטרה לחבר בין תרבויות שונות ולקרב לבבות.

הדס שמואלי רינת בן ויגאל ברעם

יצאתי לטעימה קטנה ממבחר המפגשים שאהלן יאפא מציעה. הסיור שלנו התפרס על שתי שכונות מרכזיות ביפו – שכונת עג'מי ושכונת נוגה. בכל שכונה ליווה אותנו מדריך טיולים שונה מה שהוסיף לייחודיות של הסיור.

מי מאתנו לא טייל ברגל ביפו אבל עם היד על הלב אין כמו לטייל בין הסמטאות עם מדריך המכיר כול פינה , כל חלון מיוחד כל מוכר בחנותו וכול פינת צילום שווה בדרך. יגאל ברעם– מורה דרך מוסמך ומוזיקאי נולד ומתגורר ביפו ליווה אותנו בשכונת עג'מי .

הגענו לביתה של עליא דסוקי – הפותחת את ביתה לאירוח כיד המלך. בביתה הצופה אל הים מגישה ארוחות מהמטבח הערבי תוך סיפור תולדות משפחתה והחיים המיוחדים ביפו. עליה מקיימת גם סדנאות בישול הכול בתאום מראש. טלפון: 053-7422277 בפייסבוק- לחצו כאן

עליא דסוקי

המפגש עם דוריס חיפאווי היה מיוחד. דוריס אישה מרשימה בעלת חוש הומור וביטחון עצמי ממש שחקנית מלידה מספרת ומארחת בביתה בדרכה הייחודית על החיים מלידה ועד היום כילדה בעג'מי . חולקת את חוויות הלימודים , נשואים  בגיל צעיר הורות ומשפחתיות  כערבייה נוצרייה במדינה יהודית. דוריס מארחת בביתה לארוחות בוקר, סיפורים וקפה. טלפון: 054-4771201 פייסבוק- לחצו כאן

דוריס חיפאווי

יפו משופעת במסעדות , דוכני אוכל רחוב, טעימות ומטעמים מסוגים רבים אך שמיפו אי אפשר לצאת רעבים. הפעם אני ממליצה לכם בכל פה להגיע למסעדה הקטנה מסעדת "אל קלחה. מכירים את הסיפורים על ההוא שמגיע בבוקר מוקדם , מכין את האוכל ומגיש עד שניגמר ואז סוגרים .. כי נגמר ! כך זה אצל זגלול. בן למשפחת מסעדנים שבישלו בלבנון , בשכם ועם כל המורשת המשפחתית החליט לפתוח מסעדה קטנה המגישה תפריט מצומצם אך משובח של אוכל ערבי לבנוני מיוחד – "פאתה" מנת חומוס ייחודית המוגשת עם יוגורט חמצמץ עם קרעים של פיתה מאתמול כחלק מהתערובת. על גבי התערובת מפזרים מלא שקדים קלויים פטרוזיליה והכי חשוב תערובת סודית של 14 תבלינים שעושים את הכול למושלם. המנה היא מנת גן עדן באמת. ניתן להזמין אותה עם בשר טחון מעל שמשדרג עוד יותר את המנה. אפשר לקבלה גם טבעוני – ללא היוגורט אבל חבל. לצד הפאתה אני ממליצה להזמין את הפלפל הממולא שהזכיר לי נשכחות – טעמים של טיול עם סבא בעיר העתיקה בירושלים. פלפל ירוק ממולא בבצל מטוגן וצנוברים.

זגלול ביישן ונחבא אל הסירים מספר על המתכון המשפחתי המתכון הסודי בן 120 שהגיע עוד מלבנון . הסבא רבא של זגלול הגיש בחומוסיה שלו ביפו כבר בשנת 1930  מנה דומה.

דרך שלמה 3, יפו טלפון: 077-7010240

זגלול

ביקרנו במספר גלריות והכרנו אומנים כל אחד מיוחד בתחומו. הרשימו אותי במיוחד נירית לבב פקר ו דן רייזנר

נירית לבב פקר אומנית מרשימה בעלת אישיות כובשת יוצרת פסלים מ"זבל" של מוסכים. רצועות רכב למיניהן , שרשראות של אופניים חלודות , גלגלי שיניים משומשים ומפכה בהם רוח חדשה. מכל חומרי הגלם הקשוחים , השבורים , המשומשים היא יוצרת פסלים עדינים , רגישים ומיוחדים כל כך . סדרת הכלבים שלה נהדרת. עולה עלייה סדרת הנשים בהריון – כמה חום ורגישות אפשר למצוא בפלאגים של רכב – נירית מוצאת !

הגלריה של נירית לבב

הגלריה של נירית נמצאת בשור היווני ממליצה מאוד להגיע . לשמוע את סיפורה המיוחד איך הגיע מבעלת מעצמה מצליחה של 4 חנויות לשמלות כלה להיות אומנית ברזל. טלפון: 0504-9001281 אתר- לחצו כאן

דן רייזר אומן הידוע בארץ ובעולם יוצר בברונזה פסלים המוצגים במקומות שונים בארץ. דן הינו גם מדריך טיולים מוסמך הוליך אותנו בן בתי שכונת נוגה סיפר על החיים בשכונה ואירח אותנו אצלו בגלריה. דן בעל סיפור חיים מרגש אשר האומנות עזרה לו להתמודד עם פוסט טראומה ממלחמת לבנון ועד היום כאומן יוצר המסייע גם לנפגעים אחרים. לאתר של דן- לחצו כאן בפייסבוק- לחצו כאן.

סיור בשכונת נוגה עם דן רייזר
פסל של דן רייזר

את הסיור שלנו חתמנו בקפה של ערב במלון מרגוזה המקסים. מלון בוטיק בן 37 חדרים שבעברו היה בית דירות ועבר שיפוץ מעמיק. לכל חדר במלון יש מרפסת קטנה הצופה לנוף האורבני היפה של יפו. המלון מתאים לזוגות ומשפחות, ממוקם  קרוב לשוק הפשפשים ועיצובו אורבני מודרני תוך שימת דגש לפרטים הקטנים – שימו לב לאריחי הרצפה הירוקים המצוירים עם עלי שלכת עליהם.

מלון מרגוזה צילם איציק בניונסקי

היום כשרובנו ממעיטים בטיסות לחו"ל פתאום מגלים את יופייה והעושר האין סופי והייחודי של ארצנו. זה הזמן לצאת לסיור כאן במרכז הארץ ביפו ולהכיר מקרוב את שלנו –יגאל אלון אמר  "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל". חשוב לצאת לטייל בארצנו היפה ולהכיר את עברה המפואר ולהנחילו לדורות הבאים

בדף הפייסבוק של מיזם "אהלן יאפא" בפייסבוק- לחצו כאן ניתן לראות ולהכיר את כל משתתפי המיזם המקסים הזה

ביקור ביפו אינו שלם בלי תמונה זו

  1. מירי מוטילסקי הגיב:

    אשמח לקבל מועדי סיורים ביפו. תודה.

השאר תגובה