- שף פרטי | איריס לוי - https://irischef.co.il -

לזניה תרד טבעונית

לפני מספר ימים הופיע הודעה בקבוצת הווצאפ המושבית " יש לי המון תרד בגינה שלנו – מי שרוצה מוזמן לקטוף" . אני מתה על ההודעות האלה !! רק תנו לי לשים יד על חומרי גלם טריים , אורגניים ועוד בקטיף עצמי – עשיתם אותי מאושרת. אז היום הלכתי לשירי – בעלת הגינה ואכן גינת החורף שלהם מוצפת בתרד , סלרי , עירית ועוד . "כבר זרענו הכול בגינת הקיץ שלנו " היא אמרה – עגבניות , דלועים למיניהם חצילים ומה לא  את גינת החורף צריך לחסל. אז כשיש לי המון תרד  אני מכינה לזניה תרד טבעונית הפעם.

לזנית תרד קלאסית מכינים עם שכבות של פסטה, תרד חלוט ורוטב בשמל עשיר המכיל גבינות וחלב. הפעם הכנתי את רוטב הבשמל ממשקה אורז ומשקה שקדים של תנובה ושלבתי עם "גבינה צהובה"  טבעונית. משקה האורז  טעמו מאוד דומה לזה של חלב ומשקה השקדים מוסיף מימד נוסף ומעניין ללזניה בזכות טעמו המיוחד. השימוש במשקאות אלו יצרו בשמל סמיך וטעמם מאוד דומה לרוטב בשמל על בסיס של חלב. הגבינה הצהובה הטבעונית גם היא הוסיפה טעם מצוין ,היום קיימות מספר חברות שמייצרות  גבינה צהובה על בסיס שומן קוקוס בטעמים שונים. הגבינה נמסה על המאפה , כדי לקבל מראה של שחום יפה על גבי הלזניה מרחתי את שכבת הבשמל האחרונה ואפיתי ורק 10 דקות לפני סיום האפייה הוספתי את הגבינה המגוררת מעל כדי להמיסה.

לזניה תרד טבעונית

תבנית בגודל 40X30 ס"מ

לרוטב הבשמל

רוטב הבשמל

  1. ממיסים את השמן בסיר. מוסיפים את הקמח ומטגנים כמה דקות על אש בינונית, תוך ערבוב מתמיד בכף עץ, עד שהתערובת מזהיבה (חשוב להקפיד על הערבוב, כדי שלא ייווצרו גושים.
  2. מנמיכים את האש ומוסיפים את משקה האורז בזרם דק, תוך בחישה מתמדת (שוב, כדי שלא ייווצרו גושים). מוסיפים את אגוז המוסקט.
  3. מבשלים, תוך בחישה, עד שהרוטב מסמיך ומתחיל לבעבע. מסירים מהאש (בשלב זה אפשר להוסיף תחליף גבינת הפרמזן מגוררת).

הלזניה

  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות
  2. מחממים בסיר את שמן הזית  מוסיפים את הבצל ומאדים אותו עד שהוא הופך לשקוף. מוספים את התרד, מעט מלח, פלפל ואגוז מוסקט. מטגנים במשך כ-2 דקות תוך ערבוב, עד שהתרד מאבד מנפחו. מעבירים למסננת ומנקזים את הנוזלים .
  3. מורחים שכבה דקה של בשמל בתחתית התבנית ומניחים עליה שכבה של דפי לזניה.
  4. מפזרים על דפי הפסטה  מחצית מכמות התרד המאודה, מורחים מעל חצי מכמות הבשמל ומסיימים ב50 גרם תחליף מוצרלה
  5. יוצרים באותו אופן שכבה נוספת של דפי לזניה, תרד, בשמל, מוצרלה
  6. מסיימים בשכבה שלישית של דפי לזניה. מורחים אותם ביתרת הבשמל
  7. אופים במשך כ-30 דקות, עד שהלזניה משחימה. מפזרים מעל את יתרת הפרמזן ואופים עוד כ 10 דקות.
  8. מומלץ להמתין כ-20-15 דקות לפני ההגשה, כדי לתת ללזניה להתייצב.

לסדנת בישול טבעוני לחץ כאן